Undgå stress på din arbejdsplads

Få tips til hvordan du undgår stress på din arbejdsplads og dermed er ovenpå i hverdagen. Artiklen giver dig mulighed for at forebygge stress. Du bliver hjulpet til at opdage, om du eller nogle du kender har stresssymptomerne, eller om de allerede har stress, uden de selv ved det. Guiden forklarer step by step hvad du oplever i de forskellige stressfaser, og hvad du kan gøre ved det. Guiden hjælper dig til hvordan du får bedre balance mellem arbejdsliv og familieliv.

Det er derfor vigtigt at opdage stress, inden det er for sent, så du kan bibeholde din balance mellem arbejdsliv og familien og leve et sundt liv.

Stresstrappen

 For at kunne se alle syntomerne, så er det vigtigt at kende til alle faser, der hører ind under stress.  Det første trin i fasen er ”tempereret”. I den tempererede fase er personen motiveret, og har højt fagligt arrangement. Der er altid højt energiniveau og masser af arbejdsglæde. Denne fase er kendetegnet, ved at kravene bliver opfyldt og personens ressourcer er balanceret. Det er derfor helt fint at være i denne fase på stresstrappen.

Nummer to fase er ”opvarmet”. Du har her begyndende stresssymptomer, for eksempel går alt ting lidt hurtigere, du spiser hurtigere, du går hurtigere og du taler hurtigere. Du mangler her klarhed og har manglende overblik, derfor er der risiko for at du støder ind i konflikter. Denne fase er kendetegnet med begyndende pres og stress.

Den tredje fase er den ”overophedet fase”, her tror du ikke så meget på dine egne evner mere. Du oplever her stresssymptomer som søvnbesvær, hovedpine og mavepine. Mange personer i denne fase oplever, at de ikke har så mange kompetencer i denne fase.

I den fjerde fase bliver du ”Nedsmeltet” hvilket resulterer i, at du er trist, har højt fravær og du har alvorlige stresssymptomer som både fysisk og psykisk.  Du er her ved at gå helt ned ved stress efter et langvarigt pres.

Det sidste trin på trappen bliver kaldt for ”Udbrændt”, her er du hel flad og udbrændt, og du bliver typisk sygemeldt i en længere periode. På dette trin har du stress.

Ansvar for stress

I 2019 så er stresshåndtering og stressforebyggelse overladt til virksomhederne og enkeltpersoner. Man kan dog mene det er et samfundsproblem, at så mange bliver ramt af stress på daglig basis. Stress er en vigtig biologisk mekaniske, som vi alle er født med. Stress hjælper os med at ydre i pressede situationer, dog kan man også brænde inde med stressen, og det er der vi får stress.

Stress er farlig for vores sundhed. Det er derfor vigtigt at lederen på arbejdspladsen, eller chefen for et fodboldhold er opmærksom på medarbejderne eller fodboldspillere. Lederne skal derfor kender til stresstrappen og symptomerne hertil. En god idé for en leder er altid at give medarbejderne klare krav og respons på deres arbejdsopgaver, for at undgå uoverensstemmelser der kan føre til stress på længere sigt.

Lederen skal derfor oplæres i hvordan han/hun opfanger signalerne hos medarbejderne på arbejdspladsen. Lederen kan derfor med fordel snakke med en professionel, om hvordan man som leder opdager symptomerne, og hvordan man skal reagere som leder.

Stresscoaching

Hvis det alligevel kommer til, at lederen oplever stress hos en medarbejder, eller at du har en ven eller kollega med stresssymptomer, så er det vigtigt de får hjælp med det samme. Derfor at der vigtigt at du henvender dig til nogle professionelle stresscoaches.  Hvis du selv har lyst til at hjælpe folk med stress og hjælpe dem til en bedre balance mellem arbejde og familieliv så læs mere om at blive stresscoach her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *