Menu

Sådan holder du dig sund på længere ophold i udlandet

Leave a comment

Danskerne rejser i større grad til udlandet. For studerende er dette oftest for en kortere periode, eksempelvis i forbindelse med deres studie eller for et praktikforløb, hvor det for andre kan være en længere periode, på grund af arbejde eller med personlig udvikling for øje.

Uanset hvilket mål man har med sit ophold, og længden på det givende ophold, kan det være en stressende periode i ens liv, og særligt i starten kan det være ekstra udfordrende. Derfor er det yderst vigtigt at holde sin krop sund, for ikke at bukke under for det pres, der kan opstå på en længere ophold i udlandet. Dette gøres optimalt på flere niveauer, hvilke vi går igennem her.

 

Kosten: Det bedste brændstof til kroppen

Kroppen fungerer meget lig en motor. Den indtager brændstof, som den bruger til at generere energi. Derfor er det ikke helt ligegyldigt, hvad vi putter i vores kroppe. Det har nemlig en kæmpe betydning for vores generelle sundhed. Dette er lige meget om man er elitesportsudøver, hygge-træner lidt eller slet ikke er i træning.

Den optimale kost er selvfølgelig unik og bør tilpasses den enkelte persons krop, forbrænding, livsstil med videre, men der er selvfølgelig en masse gode tiltag, man kan gøre sig, for at optimere ens kost, uanset træningsniveau og alle de øvrige parametre nævnt ovenfor. Det klassiske råd er at skære unødig sukker ud af sin kost, da sukker booster produktionen af serotonin, hvilket er det stof, der påvirker vores humør. Når stoffet stiger, stiger vores humør også. Efter kort tid ryger vores humør dog stærkt ned igen, sammen med serotoninniveauet. Dette kan medføre unødvendigt pres på ens psyke, hvilket absolut ikke er optimalt, hvis denne i forvejen er under pres, som følge af de store omvæltninger og mange indtryk et fremmed land i forvejen kan medføre.

En anden måde hvorpå man holder kroppen sund gennem kost, er ved at spise en grøn og varieret kost. Det giver kroppen adgang til vitaminer, som man eller ikke kan få gennem andre alternativer. Når det er sagt, handler det selvfølgelig også om ikke at spise for meget, da det hele også kommer an på ens kalorieforbrænding – så spis med måde.

Motion: Styrk kroppen bedst muligt

Med samme udgangspunkt i at kroppen er en maskine, er det også vigtigt at holde den i gang. Kroppen skal udfordres, ellers vil den falde sammen, hvis den kommer under pres i form af stress. Dette kan gøres på mange forskellige måder. Det behøves ikke nødvendigvis at være gennem længerevarende hård træning, selvom det bestemt er en meget effektiv måde at holde kroppen sund på.

Alt tæller, når det kommer til at holde kroppen i gang og være fysisk aktiv. Dette kan gøres ved gåture, lettere udstrækningsøvelser, at tage trappen eller noget så simpelt som at tage cyklen, når man skal rundt omkring på det nye sted, man er rejst til. Dette kan være med til at gøre en forskel, når det kommer til at holde kroppen sund og rask. Det er nemlig væsentligt bedre, at være en smule aktiv end slet ikke at være det.
Mere fysiske aktiviteter som det at løbe, styrketræning, yoga og andre typer af træning, der giver sved på panden, udfordrer kroppen mere, da det sætter musklerne i arbejde, og dermed får stoffet dopamin til at frigives i kroppen. Dette stof går ind og belønner kroppen ved at give en dejlig og lettende fornemmelse.  Foruden det psykiske boost styrkes kroppens immunforsvar også, og hjertet bliver stærkere.

 

Psyken: Hold kontrolcenteret skarpt

Det er ikke unormalt, at det kan være meget svært at tilvænne sig nye omgivelser, som der følger med en tilværelse i et andet land. Det kan stadig forekomme, at man kan bukke under for psykisk pres, selvom man tager sig godt af ens krop. Det er derfor også vigtigt, at man styrker sit sind, da omvæltningen ellers kan tage overhånd for en.

Det der normalt sker, når folk bliver påvirket af stress eller andet psykisk pres er, at der sker en overproduktion af tanker i hovedet. Disse tanker, som normalt kommer ind i hovedet og forsvinder hurtigt igen, forbliver derinde, og sætter ekstra vægt på ens hverdag. En af de bedste måder at få kontrol over disse tanker er gennem meditation.

Meditation går ud på at give slip på alle ens tanker og ikke ”falde i” og følge dem. Dette kan selvfølgelig være en svær opgave i sig selv, men med øvelse bliver det nemmere, og man vil stille og roligt mærke ens overskud stige, da ens bekymringer bliver mindre styrende i ens hverdag. Der findes mange måder, hvorpå man kan styrke sit sind. Hvis man ønsker at læse mere om dette, så kan det læses her.

 

Økonomi til det hele

Som nævnt er der mange studerende, der rejser på studieophold i udlandet. For dem kan opholdet være ekstra krævende, da man både skal holde styr på sine studier, men også på ens økonomi. Det med at få købt rigtig ind og også få presset et fitness-medlemskab ind i budgettet kan godt blive lidt af en udfordring, da SU’en ikke rækker så langt. Det er heldigvis muligt at søge forskellige legater, der kan hjælpe på økonomien. Hvis man rejser inden for EU’s grænser, er det muligt at søge Erasmus-legatet, som kan hjælpe en hel del. Overvejer du at studere i udlandet, kan man finde og læse mere om legater her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.