Menu

Gode råd til psykisk sundhed

Leave a comment

Meditation: Lær at give slip på tankerne

Mange mennesker kender følelsen af at slæbe rundt på en masse tanker, der kan trække en ned, hvis man bliver ved med at gå og tænke over dem. For nogen kan det være tanker fra fortiden, der stadig ligger dybt i dem, og for andre kan det være fremtiden, der fylder dem med angst. For begge parter ligger problemet i, at det er svært at give slip på tankerne.

Det er ikke nemt at lære at slippe tankerne, men det er muligt gennem øvelse og de rigtige tekniker. En af de bedste måder at opnå dette på er gennem meditation. Måden det fungerer på, er ved at sætte sig selv ind i den rette tankegang. Denne lyder typisk sådan: der er ikke noget udefra, der kan påvirke en, man skal bogstaveligtalt tømme sit hoved for tanker og fokusere på nuet.

  1. Første skridt til at gøre dette er ved at sætte sig et sted, hvor man ikke kan blive distraheret af lyde m.m. Man skal kunne høre alle de tanker, der flyver rundt i hovedet.
  2. Andet skridt er, at man skal gøre sig selv opmærksom på, at det hele forgår her og nu. Det gøres ved at trække vejret dybt ned i maven, og gentage dette indtil man har tømt hovedet for tanker.
  3. Tredje og sidste skridt er, at man skal holde sit hoved fri for tanker de næste 10-15 minutter. Dette skal gøres dagligt, for at lette byrden af tanker og dermed styrke sindet.

Om man vil lave øvelsen med lukkede eller åbne øjne, er helt op til en selv.

 

Håndarbejde: Ro i sindet med travle hænder

En overraskende god måde til at give slip på tankerne, og samtidig styrke ens sind, er ved at lave håndarbejde, såsom strikning eller hækling. En anden fordel ved denne form for beskæftigelse er, at dette kan nedsættende eventuel depression. Dette skyldes, at kroppen frigiver serotonin, som er et naturligt antidepressiv, som giver en fornemmelse af lykke i kroppen.

Et andet punkt hvor strikning og hækling kan anvendes til at styrke eller forbedre ens psyke, er, hvis man har problemer med at sove. Da søvn har en kæmpe indflydelse på ens sundhed, er det vigtigt at få kontrol over den. Det grundlæggende problem med søvnløshed er frustrationen over at være træt, men ude af stand til at falde i søvn. Dette skaber derfor en ond cirkel, som kan være svær at bryde.

Et mere konkret tip er at arbejde med noget blødt, som fx Järbo garn. Det bløde garn giver hjernen associationer til noget trygt og afslappende. Strikning eller hækling er en let gentagelig proces, som holder hænderne i gang, mens sindet forbliver i ro. Dette tvinger kroppen ned på et niveau, hvor det efterfølgende bliver lettere at falde i søvn. Hvis man ønsker at kaste sig ud i en ny strikke-hobby, men mangler remedierne, er det muligt at finde dem her.

 

Oplevelser: Mæt sindet med nye indtryk

For de fleste kan det være stressende og direkte drænende at være i den samme trummerum hele tiden. Mennesket kræver nye oplevelser og indtryk for på bedste vis at kunne aktivere og holde hjernen sund.
Dette kan derfor efterkommes ved at se på kunst, lære nye sprog, læse bøger eller at tage ud og rejse.

Folk der behersker to sprog, er rent faktisk skarpere end folk, der kun kan et. Dette skyldes, at hjernen er blevet udforet og stimuleret. Dette kan også ske gennem de andre former for oplevelser, som har en ligeså positiv effekt på ens psyke.

Hvis man ønsker at aktivere og holde hjernen skarp, udvide sin horisont, og finde en masse inspiration til de kommende rejser eller oplevelser, så er der mulighed for at læse mere her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.