Menu

Derfor er det usundt at sove længe

Leave a comment

Er du et B-menneske, som elsker at sove længe? Man skulle tro, at det at sove længe i weekenden var sundt for kroppen, og at det ligeledes ville resultere i en udhvilet krop og sind samt restitution efter en hård arbejdsuge. Dog viser nye undersøgelser, at du blot bliver mere træt, hvis du forsøger at indhente hverdagens tabte søvntimer i weekenden. I denne artikel kan du læse mere om de nye undersøgelser samt få gode råd til, hvordan du bedst muligt kan få en bedre og sundere søvnrytme.

Weekend-snooze kan komplicere hverdagsrytmen

Sover du ofte indtil sent på formiddagen både lørdag og søndag? Mange tror, at de kan indhente hverdagens tabte søvn ved at sove ekstra længe i weekenden – men denne antagelse er helt forkert. Dette viser nye forskningsresultater fra University of Texas. Resultaterne viser, at vores indre døgnrytme forskydes, når vi står mere end en time senere op end normalt. Denne ændring i hverdagens døgnrytme kan komplicere hjernens tilbagevenden til hverdagsrytmen, hvilket kan forårsage søvnproblemer i hverdagen.

Lederen af undersøgelsen påpeger, at det blot er en stor myte, at vi kan indhente de tabte søvntimer fra arbejdsugen ved at sove et tilsvarende antal timer længere i weekenderne. Hvis mennesket får mere end syv-otte timers søvn, vil det blot forvirre hjernen mere, end det vil gavne den.

 

Vær konsekvent – stil uret

Vi mennesker har alle et ”indre ur”, der fungerer som vores personlige døgnrytme. Hvis vi først begynder at forvirre dette indre ur ved at sove for længe i weekenden, kan vi først og fremmest få svært ved at falde i søvn søndag aften. Og det er de færreste af os, som blot kan slukke vækkeuret kl. 6:30 mandag morgen – hvilket derfor resulterer i, at vi ofte lægger ugen ud med mangel på søvn.

For at værne om vores indre ur bør vi derfor konsekvent gå i seng otte timer, før vi skal op næste morgen. Og for at undgå denne søvnændring er det en god idé at være konsekvent omkring søvnbehovet. Gå i seng otte timer, før du skal op hver eneste aften. Du kan med fordel stille en alarm, når det er sengetid, samt næste morgen når du igen skal op. Du kan finde et stort udvalg af ure, som har indbygget alarmfunktion. Og dette gælder ikke kun sportsure, men også klassiske og elegante ure som danske Skagen ure. Disse fås i mange forskellige modeller, hvilket garanterer, at der er flere Skagen ure, som passer til dig. Se de mange alternativer her

Husk, at hvis du ikke får styr på søvnen i tide, kan det have konsekvenser. Mangel på søvn kan føre til flere sygedage samt nedsætte indlæringsevnen hos børn og unge.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.