7 gyldne råd: Sådan kombinerer du diæten og cheat dagen på restauranten

Er du på en diæt for at få sommerkroppen, vi alle drømmer om, men vil stadig gerne nyde en god middag med vennerne af og til? At holde et vægttabsmål og nyde det sociale liv på samme tid er ikke så let, som det lyder. Men at finde den rette balance mellem fornøjelse og fokus på diæten er helt afgørende for at genopbygge dig selv og dine behov, mens du overholder din kostplan.

Her er 7 gyldne råd, der kan gøre det lettere at holde diæten, selvom du også vil spise ude:

1. Vælg den dag du gerne må spise ude

Uanset hvad dit mål er for at tabe dig, er det vigtigt nogle gange at give dig selv en pause. Cheat days er perfekte til at gå ud med vennerne til en middag og en drink, og der findes masser af restauranter med sunde retter på menukortet i Danmark. Find dem eksempelvis på Eatie, der er en restaurantplatform med over 6000 spisesteder i Danmark, som gør det let at finde sunde spisesteder og booke bord.

2. Undgå “all you can eat”-buffeter

Folk er notorisk dårlige til at estimere størrelser. Så når du står over for en ubegrænset mængde af mad i en buffet, kan det være udfordrende at spise den rigtige mængde, når man er på diæt. Befinder du dig allerede på en buffet-restaurant, så vælg en mindre tallerken, som gør, at du automatisk spiser mindre. Et andet effektivt trick er at fylde halvdelen af tallerkenen med salat eller grøntsager.

3. Se på menukortet, før du vælger restaurant

At se på menuen før et restaurantbesøg er lige så vigtigt som at vælge den rigtige restaurant – især når du er på diæt. Du er mere tilbøjelig til at lave usunde valg, når du er sulten eller distraheret. Synet og lugten af den lækre mad kan gøre det vanskeligere at holde sig til en diæt, især hvis du er sulten. At vælge din mad, før du ankommer, kan gøre det lettere at undgå usunde beslutninger, du måske vil fortryde senere.

4. Vælg din mad med omhu

Tjek hvordan den mad, du vil spise, er kogt og tilberedt, før du bestiller den. Måden mad er kogt kan have en betydelig indvirkning på mængden af kalorier, som den indeholder. Vælg mad, der er blevet dampet, grillet, stegt eller pocheret i stedet for friturestegt eller serveret i en cremet sovs. Fødevarer, der beskrives på menukortet som stegt, sprød eller sauteret, vil normalt indeholde mere fedt og flere kalorier.

5. Snup en kop kaffe i stedet for desserten

Spring desserten over og bestil en kaffe i stedet. En kop kaffe, der ikke er lige så kalorieholdig som desserten, er en rigtig god erstatning for en dessert, hvor der sjældent er sparet på sukker og fedtindholdet.

6. Bestil alkohol med lavt kalorieindhold

Der er nogle drikkevarer, der er kalorielette, som du stadig kan nyde, selvom du er på diæt. Vodka med sodavand og masser af frisk lime eller et glas fortyndet hvidvin eller rosé er gode muligheder, hvis du ikke kan holde dig helt fra alkoholen, når du er på diæt. Prøv dog at undgå cocktails, da disse er lavet på masser af sukker.

7. Undgå sukkerfyldte drikkevarer

Mange af os har for meget sukker i vores kostvaner, og det kan være rigtig dårligt for både helbredet, vægttabet og diæten. Noget som vi virkelig ikke har brug for, er sukkersødede drikkevarer. Disse drikkevarer er stærkt forbundet med en øget risiko for fedme og type 2 diabetes. Når du spiser ude, kan det derfor være en god idé at holde dig til vand eller usødet te.

Følger du ovenstående gyldne regler, er der stor chance for en velafbalanceret diæt med plads til hyggelige restaurantbesøg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *