Vegetarisme på godt og ondt

Vegetarisme er mere end nogensinde før sat på dagsordenen i Danmark og folk springer i med hovedet først uden at tøve. Vi oplyser dig om alle vegetarismens aspekter – på godt og ondt.

Som med alle valg her i livet, følger der altid både fordele og ulemper med dette. Når man tager valget om at blive vegetar, er der ligeledes både fordele og ulemper forbundet med denne type kost. Læs med og lær om hvilke ting du skal være opmærksom på i forbindelse med vegetarisk kost, og hvordan man kommer disse i møde.

 

’Kaninfoder’ eller livseliksir?

”Hvad har kaninerne gjort dig, siden du spiser deres mad?” eller noget lignende kommer du højst sandsynligt til at lægge øre til engang imellem som vegetar. Hvis du ønsker et godt come-back og modsvar kan jo altid påpege, at vegetarmad både er lækkert og direkte livsforlængende.

Først og fremmest beskytter vegetarmad mod rigtig mange af de sygdomme og lidelser, som findes i vores samfund i dag. Eksempelvis er en vegetarisk kost med til at beskytte dig imod kroniske livsstilssygdomme som fedme, hjerte- og karsygdomme, forhøjet blodtryk, sukkersyge, nogle former for kræft, samt forskellige nyrelidelser.

Dermed er det videnskabeligt beviseligt, at denne sundere livsstil, som vegetarisme tager udgangspunkt i, forlænger levetiden i forhold til kødspisere og dermed kan regnes en livseliksir.

 

Det skal du være opmærksom på

Når du ikke spiser kød er der naturligt nogle vitaminer og mineraler, som du ikke får via kosten. Mange mennesker er derfor bange for, at de ikke får protein nok, fordi de ikke spiser kød.

Faktisk er det en udbredt misforståelse, at en vegetarisk kost ikke er proteinrig. Faktisk findes der flere slags bønner og linser, som indeholder mere protein pr. hundrede gram end fisk og kød. Hvor tunen, den mest proteinholdige fisk, indeholder 26 gram protein pr. hundrede gram, indeholder sojabønner og røde linser helholdvis 36 og 27 gram.

Derudover skal du sikre dig at få calcium og D-vitamin i din vegetarkost. En ulempe ved vegetarisme er, at vegetarer har større tendens til knogleskørhed. Calcium og D-vitamin går hånd i hånd og hjælper hinanden på vej, når det gælder om at styrke dine knogler. Derfor er det en god ide fx at drikke sojamælk med ekstra calcium tilsat, samt at spise kosttilskud eller vitaminpiller hver dag.

 

Hvorfor gøre det?

Der er mange fysiske fordele i at leve som vegetar. Derudover er der også mange samfunds-, klima- og miljømæssige fordele i vegetarisme. De største og typiske grunde til at folk vælger denne livsstil er netop fordi, at de ser dette som deres personlige bidrag til en bedre verden.

Der ligger ofte mange etiske og moralske argumenter bag, at konvertere til vegetar. Et argument er fx, at verdens produktion af animalske produkter giver stort klimagasudslip, som belaster klima meget. For det andet kan vegetarisme ses som et solidarisk valg, da dette udtrykker solidaritet omkring det faktum, at ingen i verden ville sulte, hvis alle var vegetarer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *