Sådan styrker du dit immunforsvar

Vores immunforsvar er det vi skal bruge til at holde alverdens sygdomme væk, så vi forbliver sunde og raske.  Et svækket immunforsvar kan på sigt være med til at mindske vores livskvalitet.  Mange tager det forgivet, at de har et godt immunforsvar, hvorimod snakken er noget andet, når man ramler ind i en længere sygdomsperiode. Her kommer nogle tips til hvordan, du styrker dit immunforsvar og generelle velvære.

 

Dyrk Yoga

Yoga handler i bund og grund om balance mellem krop og sind. Det er en oldgammel disciplin, hvor man ved at komme ud i bestemte positioner kan styrke sin generelle velvære og ikke mindst kroppens holdning og statur. Ved at komme ud i positioner, som din krop ikke er vant til, kan det frigive endorfiner bagefter. Endorfiner er kroppens lykkehormon og i forbindelse med yoga kan følelsen af lykke  netop indtræde, på grund af, at kroppen føles mere fri. Derudover lærer man at koncentrere sig om en bestemt position og øvelse af gangen, hvilket er med til at øge ens evne til at koncentrere sig.

 

Den rigtige kombination af mad og drikke

Hvad vi indtager har stor betydning for, hvor godt vores immunforsvar er. Her vil det være fordelagtigt at holde sig fra alt for mange søde sager, da sukker i for store mængder ikke er godt for vores krop. Sukker er blandt andet med til at ødelægge vores koncentration, da vores blodsukker stiger efter indtag. Dertil er alt forarbejdet mad egentligt ikke godt for vores krop, hvor man især skal holde sig fra transfedtsyrer som findes meget i fastfood.  Derimod er er det vigtigt at spise fiberholdigt kost, som blandt andet kan indeholde kerner og chiafrø, som du finder her.

 

Be happy

Man skal ikke negligere den betydning, det for ethvert menneskes velbefindende at være glad. At være positiv betyder generelt at man har sværere ved at få mange sygdomme, såsom stress og depression. En god måde at holde sig glad på, er at lave aktiviteter som giver værdi for dig. Om det er en gåtur langs vandet engang imellem eller madlavning med vennerne er underordnet. Et positivt livssyn kan for mange mennesker gøre underværker også for deres immunforsvar.

Motion

Det er ingen hemmelighed, at motion generelt bidrager til større velvære, da man ofte ved fysisk udfoldelse udløser de føromtalte endorfiner. Dertil får man brugt kroppens muskler og ved dyrke regelmæssig motion. Her vil kroppens forskellige celler komme på arbejde og når de bliver påvirket på en given måde, så vil de vokse sig stærkere til næste gang.

Vinterbadning

Det behøver måske ikke være så drastisk, men det er videnskabeligt bevist, at ved at nedkøle kroppen i x antal sekunder vil det gavne dit blodomløb.   En metode kan her være at slutte af med et koldt bad.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *