Det kan du gøre mod hovedpine

Alle har prøvet at have hovedpine – nogle mere end andre og der finde også forskellige former for hovedpine. Her er specielt to former udbredt nemlig spændingshovedpine og migræne. Du kan gøre meget forskelligt for at undgå hovedpine men først og fremmest er det vigtigt at kende forskellen da det også er forskelligt hvordan de to former for hovedpine skal bekæmpes.

Spændingshovedpine

Spændingshovedpine er den mest udbredte form for hovedpine der rammer meget forskelligt fra person til person. Spændingshovedpine beskrives ofte som spændinger i begge sider af panden, eller at spændingen føles som et ”bånd”.

Der kan være mange forskellige årsager til spændingshovedpine og de helt konkrete årsager til hvorfor vi får spændingshovedpine kendes dog ikke og det er også forskelligt for den enkelte person hvad der fremkalder spændingshovedpine.

Nogle af de mest udbredte årsager til spændingshovedpine er hvis du har mange bekymringer, hvis du sover for lidt eller sover dårligt. Stress – både følelsesmæssig og fysisk stress kan også fremkalde spændingshovedpine.

Hvis du har en dårlig arbejdsstilling der giver dig spændinger i kroppen over længere tid kan det også fremkalde hovedpine.

Bekæmpelse af spændingshovedpine

Når der bliver snakket om spændingshovedpine er det i langt de fleste tilfælde ikke nødvendigt at søge lægehjælp da du selv kan gøre meget for at undgå hovedpinen og komme af med den igen.

Som det første er et vigtigt at sove godt og at sove længe nok for at undgå spændingshovedpine, da en af de hyppigste årsager til spændingshovedpine er dårlig søvn.

Den gennemsnitlige dansker har brug for ca. 8 timers søvn – måske er du en af dem der har brug for at par timer mere eller mindre men i første omgang holder vi først i de 8timer. Det næste vigtige er at du også sover godt fordi hvis du sover i de 8 timer men sover dårligt er de 8 timer ikke til meget gavn.

Du kan gøre meget for at sikre en god søvn – sørg for et godt søvnmiljø hvor du sover i et helt mørkt rum og undgår forstyrrelser fra fin mobil. Undgå for meget baggrundslys fra skærme inden sengetid. Du kan læse mere om hvordan du får et godt søvnmiljø i bogen faa12.dk.

Hvis du oplever at spændingshovedpinen kommer meget på de samme tidspunkter f. eks. i slutningen af en arbejdsdag kan hovedpinen bl. a. skyldes spændinger i kroppen og det kan være en god ide at lave nogle muskeløvelser der hvor du oplever spændingerne.

Nogle undersøgelser har også vist at fysioterapi eller kiropraktorbehandling kan virke mod hovedpine men det er ikke 100% bevist endnu og vil afhænge meget af hvad hovedpinen skyldes.

Hvis du kun oplever spændingshovedpine en gang imellem og det ikke er konsekvent på de samme tidspunkter kan du meget ofte fjerne hovedpinen ved hjælp af helt almindelige smertestillende der kan købes som håndkøbsmedicin.

Du kan enten tage Paracetamol (pamol, panodil, pinex) eller Ibupofen (Ipren, Ibumetin). De kan købes på helsebixen.dk

Migræne

Migræne er mindre udbredt end spændingshovedpine og er mærkes ofte ved kraftig ensidig og dunkende hovedpine der i nogle tilfælde kan vare op til 3 døgn.

Den største forskel på spændingshovedpine og migræne er at ved migræne ofte er ledsaget af kvalme og i nogle tilfælde opkast. Hvis man har et migræne anfald vil man også være meget overfølsom over for lys og lyd.

Årsagen til migræne kendes ikke endnu men menes at have noget at gøre med de store blodkar uden på hjernen udvider sig under et anfald og at det er en ændret elektrisk aktivitet i hjerne der får et anfald til at starte og slutte.

Ved migræne er det ofte en god ide at søge lægehjælp da det kræver mere at bekæmpe end spændingshovedpine.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *