Den bedste motivation til motion

Motion er godt for både krop og sjæl. Alligevel kan det være så ufatteligt svært at komme ud af døren. Vi giver dig derfor en masse tips til, hvordan du kan motivere dig selv, din far eller nabo til at motionere mere! Læs med her og bliv motiveret.

 

Hvad der motiverer folk er meget individuelt. Derfor har vi fundet en masse eksempler på hvad vi ved virker motiverende for os selv eller nogen vi kender, således at du kan gøre brug af netop det råd der motiverer dig.

 

Nyt træningstøj

En måde at motivere dig selv til at dyrke mere motion er, at købe nyt træningstøj. Hvis du hælder til den mere materialistiske for motivation, er dette ingen skam. Derimod ville det være en skam at blive hjemme! Så frem med dankortet og invester i din sundhed med nyt træningstøj.

Hvis du er en af dem, som efterfølgende et køb har tendens til at få lidt dårlig samvittighed, er der også råd for dette. Endnu en motivationsfaktor kan nemlig være, at love dig selv simpelthen at slide det nyindkøbte, måske dyre, træningstøj op, således at du vil føle, at dette var hver en øre værd.

 

Træningspartner

For mange handler manglen på motivation i forhold til træning om, at det er svært at komme afsted, fordi man er alene omkring det. Derfor er et rigtig godt tip fra os, at få sig en træningspartner. En træningspartner kan være din nabo du aftaler at gå aftentur med, onsdags-svømning med mor, eller parken rundt med kæresten om søndagen. Med en træningspartner kan følge hinandens udvikling og resultater, samt få snakket om løst og fast.

En anden væsentlig og positiv faktor ved en træningspartner er, at I har et ansvar overfor hinanden. Aftal eventuelt med hinanden at I har en fast aftale med hinanden hver uge – med mindre nogen aflyser. På denne måde er det nemlig sværere at aflyse, end at skulle lave en ny aftale hver gang. Din træningspartner regner nemlig med at du kommer, hvis han eller hun ikke hører andet fra dig.

 

Alternative motionsformer

Kender du tanken om, at være kørt fast i løbeturen og at det derfor er næsten umuligt at komme afsted? Så skulle du måske rive rødderne op og prøve noget nyt. En tredje måde at motivere sig selv til mere motion er ved at prøve en ny form for motion.

Alternativerne er mange, og inkluderer både pole-dancing, hot yoga, wrestling, dans eller pilates i stilletter. Fælles for dem er, at de giver dig mulighed for at få prøvet nogle nye ting af, og måske også komme ud af din komfortzone.

En anden og mere ukendt motionsform er en form for skattejagt, kaldet Geocatching. Blandingen af leg og spil sammen med at få nogle kilometer i benene gør på alle måder Geocatching sundt. Desuden er Geocatching en sjov og anderledes for hele familien at være sammen om motion.

 

En gulerod

Som før nævnt må man gerne dyrke den dårlige samvittighed, for at komme afsted og i gang. For mange virker dette dog modsat, hvorfor motion gerne må associeres med god samvittighed! Hvis du derfor motiveres af en gulerod i den anden ende, er det selvfølgelig denne vej du skal gå. Motiver dig selv med, at hvis du tager en lang powerwalk, så må du gerne spise chokolade til aftenkaffen – med god samvittighed.

Mange blander i denne forbindelse ofte tingene sammen. Motion er ikke noget man udelukkende praktiserer med det formål at tabe sig. Motion er ligeså vigtigt for normalvægtige mennesker, og handler dybest set om, at det er sundt at få rørt sine muskler og led, få noget frisk luft, pulsen op og sved på panden.

 

Gadgets

Her er vi igen henne i den materialistiske boldgade. Ikke desto mindre findes der masser af gadgets, som kan bidrage positivt til din træning. Hvis det er en ny mountainbike der skal til før du for alvor får hul på bylden med motion, så er det det du skal gøre. Hvis du allerede er i gang, men gerne vil præstere mere og bedre, findes der også andre gadgets, som med garanti kan motivere dig til dette.

Hvis motivationen daler i takt med vinterens vind, vejr og mørke, er der hjælp at hente. Ved køb af en pandelampe kan du motivere dig selv til at motionere mere (udendørs) om vinteren. Med en pandelampe bliver det både sværere at sige nej og lettere at sige ja.

Hvis du er gadget-gal og har motion, og sundhed generelt, som en interesse, vil du være vild med en såkaldt selvmåler. En selvmåler er udformet som et armbånd af gummi, med indbyggede censorer. Censorer måler dig og hvad der sker i din krop døgnet rundt. Selvmåleren kan derfor både fortælle dig hvornår du sidst har spist og hvordan og hvornår du sidst bevægede dig. Derudover har en selvmåler den smarte funktion, at kunne vække dig på det rigtige tidspunkt i forhold til din soverytme.

 

Dejlig distraktion

En ting, som kan motivere langt de fleste mennesker, er, at blive distraheret fra den hårde, fysiske træning. Et godt tip er, at lytte til noget afstressende og medrivende musik. En anden måde at distrahere dig selv er ved at lytte til podcasts. Hvis du finder en podcast der er spændende eller lærerig nok, vil du hurtigt glemme at løbeturen er lang og hård. Sidst men ikke mindst anbefales det at høre en spændende bog. For det første er en sådan god til at distrahere dig fra træningen, for det andet kan du gøre dette til at form for motivation – ved måske ligefrem at glæde dig til næste gang du skal motionere, så du kan lytte til næste kapitel i din lydbog.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *